Verdien geld met een betaald servicenummer

Wist je dat je met een betaald servicenummer best een aardige bijverdienste kunt hebben? Een betaald servicenummer is een telefoonnummer waarvoor de beller een afwijkend beltarief betaalt. Denk bijvoorbeeld aan een 0900-nummer. Als je zelf aan een servicenummer geld wil verdienen, moet je weten dat er allerlei (verborgen) kosten mee gemoeid gaan. daarom is het goed om voor jezelf af te wegen of je voldoende bellers zult kunnen krijgen om nog wat aan over te houden. In dit artikel zet ik de belangrijkste aandachtspunten voor geld verdienen mer een servicenummer voor je op een rij.

  • Vraag alleen een betaald servicenummer aan als je weet dat je veel gebeld zult worden. Denk bijvoorbeeld aan een advieslijn voor computersupport of persoonlijke ontwikkeling, waarbij je bellers snel en vakkundig concreet kunt helpen.
  • De kosten voor een servicenummer bestaan gemiddeld uit aansluitkosten (soms gratis), maandelijkse pakketkosten (vanaf 25 euro), jaarlijkse bijdragen Autoriteit Consument & Markt (ACM), abonnementskosten, administratiekosten en afleverkosten. Wat een servicenummer dus concreet kost, hangt van veel factoren af zoals het belvolume en soort pakket. Daarom hebben we in dit artikel van twee secnario’s de kosten en opbrengsten aangegeven.
  • Het tarief dat de beller voor het servicenummer betaald wordt, minus aftrek van kosten, uitbetaald aan de eigenaar van het telefoonnummer.
  • In de Telecomwet zijn enkele beperkende regels opgenomen waaraan je je uiteraard moet houden. Zo mag een telefonische helpdesk voor klanten maximaal 1 euro per gesprek kosten.
  • Wat voor een betaalde dienst je ook begint, het is wel nodig dat je je nummer gaat promoten om zo bellers te krijgen. Ideeën daarvoor zijn het ophangen van zoekertjes bij de lokale supermarkt, het aanbieden van je diensten via Marktplaats, en het kopen van advertenties in lokale (of eventueel zelfs landelijke) kranten.

Een voorbeeld ter verduidelijking
Om je een goed inzicht te geven van de opbrengsten en kosten van een servicenummer heb ik één realistisch scenario uitgewerkt. Ik hanteer hierbij de tarieven van Beleasy en laat de ACM-kosten buiten beschouwing. Alle bedragen zijn exclusief b.t.w., met uitzondering van het beltarief.

Scenario 1:
Het betreft hier een servicenummer dat overdag, tijdens kantooruren bereikbaar is. Het nummer genereert een zeer laag belvolume van ongeveer 1 gesprek per uur met een gemiddelde gespreksduur van 3 minuten.

Laag belvolume
720 belminuten
240 gesprekken
Tarief servicenummer € 0,80 p/m
kosten opbrengsten
aansluitkosten € 0,-
pakketkosten € 25,-
abonnementskosten € 0,-
afleverkosten
3,2 ct per gesprek
5,2 ct per minuut (piek)
€ 7,68
€ 37,44
opbrengsten € 476,03
incassokosten 5% € 28,80
resultaat per maand € 377,11 (ex. btw)

 

Be the first to comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *